New H.265 codec on test – ProRes 4444 quality for 1% of the file size

CineMartin is het eerste bedrijf dat ik ken om ons H.265 HEVC ( High Efficiency Video Coding ) conversie met de net aangekondigde CINEC v2.7 . Het ondersteunt tot 4K resolutie en je kunt het vandaag proberen.In het geval dat u woont op 12  Rock Drive , de H.265 standaard is de grootste codec van het decennium .

Het vervangt de tegenwoordig meest gebruikte codec voor het coderen en internet leveren van video ( H.264 ) en maakt 4K opname op SD-kaarten mogelijk van DSLR’s .

Cinemartin zeg in hun tests een ProRes 04:04:04 video van 590MB word omgezet naar H.265 HEVC met CINEC 2.7 naar een video-output van 4.9MB met weinig of geen merkbare verschillen in beeldkwaliteit .

U kunt de afbeelding voorbeelden hieronder ( klik om te vergroten ) , zelfs bij 01:01 ik het verschil niet kan vertellen –

ProRes 4444

prores444-660x358

prores444

h265_from_prores444-660x358

H.265

Deze lage data rate en de bestandsgrootte maakt alle soorten van magie mogelijk , want op dezelfde data rate als de oude codec krijg je een enorme sprong voorwaarts in beeldkwaliteit en resolutie .

Dit is de codec die toekomstige 4K enabled consumenten DSLR’s zullen gebruiken om video en de codec Netflix op te nemen , zal YouTube en Vimeo gebruiken om 4K- films te streamen . H.265 maakt mogelijk cinema kwaliteit 4K streamen via het internet op een normale DSL-verbinding , of de streaming van 10bit 04:04:04 op ProRes kwaliteit, van de huidige camera’s . Niet langer zullen mensen de oorspronkelijke bestand op Vimeo downloaden om een ​​gevoel van de totale beeldkwaliteit te krijgen.

Voor het sorteren beeldmateriaal  raw en ProRes zal nog steeds de codec van keuze blijven. Net als zijn voorganger H.265.Het  is ook veel zwaarder op de CPU dan een standaard lage rendement codec .

Voor het afspelen en vooral bewerkt heeft u een quad core CPU nodig . De coderen zelf werkt aan dual- core CPU’s , zoals de i5 in een Macbook Air , maar het zal veel langzamer zijn .

Windows- gebruikers kunnen de encoder proberen door het downloaden van CINEC 2.7 van de CineMartin website.

de toekomst

De vooruitzichten voor deze codec zijn erg spannend . Bestaande datasnelheden zoals de standaard 24Mbit voor AVCHD zal genoeg zijn om 4K en ProRes 4444 kwaliteit video te leveren aan toekomstige DSLR’s, voor opnemen op een normale SD-kaarten zijn.

Voor smartphones die echte 4K resoluties in de videomodus te hebben, zonder de vorm van een kolossale kwaliteitsverlies bij lage bitrates zien we bij de huidige toestellen zoals de Samsung Galaxy Note III al.

Wat moet er gebeuren voor dedicated H.265 codering chipsets om betaalbaar geworden .  Fabrikanten moeten video op DSLR’s en andere stills camera’s overwegen om op het moederbord te zetten. Het is onwaarschijnlijk H.265 encoder op een CPU voor algemene doeleinden zelfs zal werken dan op de meest krachtige van de hedendaagse mobiele ASIC’s op consumenten camera’s . Het moet veel meer rekenkrachthebben dan H.264 .H265 is  veel geavanceerder .

Panasonic GH4 – 4K video

Momenteel is het om 4K video te coderen bij zeer hoge bitrates om een beeld te krijgen en al die details worden weggespoeld tot amper high definition . De geruchten GH4 bijvoorbeeld , heeft een 220Mbit codec volgens gelekte specs . Hoge bitrates betekenen zeer grote bestanden en op sommige camera lage compressie-efficiëntie betekent banding en lage bitdiepte kleuren ( 8bit ) is de prijs te betalen voor het opslaan van al die details – zoals we zien met MJPEG 4K op de Canon 1D C.

Momenteel klagen consumenten over beperkte maximale opnamelengtes en grote onbeheersbare gegevensbestanden op  camera’s , zodat fabrikanten zijn geneigd om de bitrate zo laag mogelijk te houden. Met H.265 is dat probleem van de baan. 10bit 04:04:04 video zal een koud kunstje zijn om op te nemen en op te slaan, met H.265 in de toekomst zal de consument de opname van 10bit 04:04:04 op een 64 GB SD -kaart net zo gemakkelijk zijn als de huidige point & shoot camera lever die een papperig 8bit AVCHD of H.264 MOV geeft.

Ik zie dit HEVC technologie komt naar stills ook. Als de beeldkwaliteit van de sensor voorschotten en megapixels verhogen noorden van 36MP , is een 8bit JPEG niet van plan om te snijden . H.265 voor stills zullen kleine bestanden maten en massale resoluties bieden, terwijl u  8bit tot 10bit voor vloeiendere gradatie en kleur .

H.265 ondersteunt maximaal 8K en in Japan zijn onderzoeken aan de gang om digitale 8K feeds naar een huis te zenden.

Dus deze nieuwe codec is de laatste en meest cruciale sleutel tot het ontsluiten van grotere beeldkwaliteit .

De huidige generatie sensoren al doen 4K en 5K video-uitgangen ( zoals met de 20MP uitlezing op de Sony RX10 ’s 1 ” sensor ) en de volledige pixel- uitlezing van de laatste 16MP Micro Four Thids CMOS van Panasonic .

Het comprimeren en opslaan van al dat is wat H.265 beste doet . Nu maar hopen fabrikanten niet worden gehinderd om te implementeren in een product.

ontleed en vertaald uit eoshd com.Written by Andrew Reid

Advertenties


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s