Canon 1DC vs 1DX

Canon 1DC vs 1DX

vertaald door google vertaler.

Door Sareesh Sudhakaran

Een of andere manier, is het gerucht (of feit) verspreid dat de Canon 1DC inderdaad een 1DX met een kleine en relatief eenvoudige firmware upgrade. Het doel van dit artikel is om te bepalen welke fysieke verschillen bestaan, indien van toepassing, dan kijken naar de uitvoerbaarheid van het krijgen van 4K van een nog fotografie sensor, en ten slotte, of een kleine productie-huis kan rechtvaardigen het betalen van een extra bedrag van $ 6.000 voor het voorrecht.

Belangrijk: Ik doe dit niet laat vergelijken met enig vuur aan te wakkeren. Ik doe het vanuit het standpunt van iemand die bereid is te investeren in het systeem, als en slechts als het de extra kosten rechtvaardigt. Meer hierover op het eind. Kan me niet schelen waarom Canon doet wat ze zijn, maar of ik ga om ervan te verdienen.

Canon 1DC vs Canon 1DX: fysieke verschillen

Neem een ​​kijkje op ze naast elkaar. Voor de toepassing van dit artikel, heb ik gemengd de toppen en ruggen. Kun je onderscheiden wat wat is?1dcvs1dxbody

 

Hopelijk weet je de C aan de voorkant maakt het de Canon 1DC, terwijl de X (de meest favoriete camera brief dit decennium) gaat naar de Canon 1DX. Ik maakte maar een grapje over mixen en matchen de lichamen, door de manier waarop. Aan de linkerkant is de 1DC, en alles aan de rechterkant is de 1DX.

Ik kan niet ter plaatse een enkel verschil op te merken. In het beste geval de buitenste materiaal heeft een andere kleur, maar dat is het. Als u ter plaatse alle verschillen, laat het me weten.

Er is geen fysiek verschil aan de buitenkant.

Maar er is een groot verschil in de ‘flaps’: De Canon 1DC heeft een 3,5 mm koptelefoonaansluiting, terwijl de 1DX niet beschikt over een hoofdtelefoonaansluiting.

Canon 1DC vs Canon 1DX: de binnenkant

Vanaf de officiële woord op the1DX en de 1DC, we weten dat ze delen de meeste specs. Enkele belangrijke punten:

Beide lijken dezelfde sensor, die in totaal 19.3 MP heeft, waarvan 5208 x 3477 wordt gebruikt om de 18.1 MP RAW-opname te berekenen.
De RAW-opname is 5184 × 3456.
Bij fotografie van JPEG beelden, de maximale burstsnelheid is 14 fps, en de camera kan 180 frames per burst aan. Dat is ongeveer 13 seconden bij 14 fps.
Zoals hierboven vermeld, de 1DC heeft een koptelefoonaansluiting – dit alleen al toont aan dat de interne circuit is anders, hoewel sommige zou kunnen zeggen dat het niet relevant is voor het onderwerp bij de hand.
De 1DC heeft een Canon Inloggen Gamma kleurmodus, waaruit blijkt dat er een aparte geoptimaliseerde systeem moest worden ontwikkeld die probeert om het behoud van de volledige breedte van de sensor. De processors hoeft niet te, veranderen, maar het werk toch.

Dat brengt ons tot de sensor,

Canon 1DC vs Canon 1DX: De Sensor

Het is algemeen bekend dat de meeste DSLR’s line-overslaan, wat betekent dat ze weg te laten lijnen van pixels om make-up van de 2MP nodig is voor 1080p. Anderen, zoals de Canon 5D Mark IIImight gebruikmaking van een systeem genaamd pixel binning, het proces waarbij een aantal pixels (2 × 2, bijvoorbeeld) om een ​​pixel te vormen. Dit gebeurt in-sensor.

De laatste optie is downsampling of interpolatie – het proces van het lezen van alle 5K (18 MP) van de sensor met een interpolatie algoritme resamplen te 2MP.

Terwijl ik ben niet van plan om tijd te besteden speculeren welke methode die Canon gebruikt (waarom zou je, het is de beelden die stof), voor de toepassing van dit artikel zullen we kunnen proberen te analyseren wat het betekent in de context van deze vergelijking:

 

Omwille van de eenvoud ik neem de 1DX downsamples het beeld zoveel mogelijk te behouden resolutie in plaats van pixel binning of line-overslaan.

Een stilstaand beeld heeft een hoogte-breedteverhouding van 3:2, maar alleen video vereist 16:9. Ik neem aan dat de verticalen worden bijgesneden omdat de beeldhoek niet horizontaal verandert op foto of video-modus.

Dit betekent dat een 5208 x 3477 beeld verandert in 5208 × 2930.

Uit de specificaties van de 1DX, weten we dat een volledige 5208 × 3477 JPEG-beeld (beste kwaliteit) kan worden geschoten op 14 fps. Dat is 253.515.024 pixels aan informatie per seconde die zullen worden bemonsterd en debayered op 14-bits en opnieuw gecomprimeerd tot 8-bits JPEG’s. Merk op dat dit de gehele keten van gebeurtenissen omvat.

Uiteraard is de warmte-systeem van de Canon 1DX is ontworpen voor deze. Volgens de verduidelijking dat werd gepubliceerd op Canonrumors.com, heeft de Canon 1DC “herwerkt circuits en ontwerp om warmte voor de 4K opname”.

De Canon 1DC scheuten 4K 4096 × 2160 bij 24 fps, wat zich vertaalt in 212.336.640 pixels aan informatie per seconde dat moet worden bemonsterd, debayered op 14-bits en opnieuw gecomprimeerd naar 8-bits JPEG’s herverpakt als MJPEGs.

Zoals je kunt zien, als de 1DX kan doen 253 miljoen pixels per seconde, kan het ook doen 212 miljoen, toch? Immers, zelfs voor downsampling, moet de sensor leest een 4K-signaal en te verwerken. Eigenlijk de aanvullende stap van downsamplen per seconde!

Meer warmte wordt gegenereerd op basis van 14 fps naar 24 fps, omdat de sensor wordt bijna twee keer zo veel gebruikt. Maar de helft van de sensor wordt gebruikt in het laatste geval. Zoals iedereen die zich herinnert fundamentele wetenschap weet, warmteafvoer is recht evenredig met het gebied.

Dus, als de camera in staat is om van 13 seconden aan 5K op 14 fps, zou het ongeveer kunnen slechts 15 seconden van 4K schieten op 24 fps. Dat is duidelijk niet genoeg voor professionele video-, en de 1DC in staat is om het vullen van een 32 GB kaart in 8 minuten.

Wat betekent dit? Ofwel de 1DX niet downsample, maar wel pixel binning of lijn-skipping, net als de andere DSLR’s, of, de 1DX doet downsample, en is nu al in staat om 4K op 24fps met wat warmte systeem is op dit moment heeft. Zie het probleem?

De kosten van een koellichaam

Om te zien wat de binnenkant van een moderne DSLR zoals de Nikon D600 lijkt, klik hier.

In het beste geval kan je halen in een grotere koperen koellichaam (of iets dergelijks) zoals die in een Sony NEX-7, zoals u hier kunt zien. Zelfs als ze vervangen koper met zilver, dan nog zou kosten minder dan $ 100 (prijs van zilver is $ 1 per gram). Ze kunnen ook gebruik maken van een thermische verbinding zoals CPU’s te doen. Een Intel i5 processor op volle snelheid toppen uit op ongeveer 50 ° C +, die hoger is dan de 45oC maximale bedrijfstemperatuur van DSLR’s.

Dus wat is het verschil in gewicht? Volgens deze bron het gewicht van de Canon 1DX is 1530 gram inclusief batterij en geheugenkaart. De LP-E4 accu weegt 278 g en een Compact Flash-kaart weegt ongeveer 50 gram. Zonder deze het gewicht van de 1DX ongeveer 1202 gram.

Uit deze bron, weten we dat de Canon 1DC weegt ongeveer 1355 gram, dus het verschil tussen de twee camera’s is ongeveer 150g. Een deel van deze moet gaan naar de extra 3,5 mm jack, dat metaal is na al! Als iemand in een 150g goud koellichaam, dan is de prijs wat gerechtvaardigd.

Ik denk niet dat de sensoren verschillend zijn. Je kunt niet een paar duizend sensoren bestellen, werkt het niet zo. Het moet dezelfde sensor.

Het laatste argument over prijzen is BTW. Velen beweren dat 4K garandeert hogere belastingen in bepaalde landen. Als dat is de reden waarom de prijs op de 1DC hoog is, hoe zit het dan de JVC-GYHMQ10? We hebben reeds in onze vergelijking hoe de JVC ook een echte 4K-camera, op een derde van de prijs. Als de kosten van 4K belastingen bedroeg $ 5.000, dan is de JVC moet vrij zijn!

Tenzij Canon of iemand anders opent beide camera’s en publiceert de resultaten ervan voor iedereen te zien, zullen we nooit weten. Maar ik moet mijn keuze nu maken. Ik ben er vrij zeker van dat ook al zijn er een paar veranderingen in de camera, ze niet een prijsverhoging van meer dan $ 1.000 rechtvaardigen.

Dus laat me weer terug naar de hoofdvraag: Is de Canon 1DC waard 11.999 dollar aan iemand wiens levensonderhoud afhankelijk is van 1080p levering?

Is het de moeite waard?

Ik kan niet spreken voor anderen en hoe hun bedrijf opereert. Voor sommigen is het niet het geld, en voor anderen, ze zich kunnen veroorloven alles – inclusief de extra tijd die nodig is om downsamplen 4K tot 1080p. Ik, aan de andere kant, moet echt voorzichtig zijn alvorens te investeren in een DSLR die twee keer zo de kosten van een Leica.

Of u nu films maken voor koppels, corporates, commercials, internet of zelfs 90% van alle films (2K), uw belangrijkste levering 1080p is (voor 2K u upsamplen een beetje).

Heeft de Canon 1DC produceren 14 haltes van het dynamisch bereik? In mijn vorige artikel heb ik vermeld hoe de beelden van de 1DC lijkt Cinestyle beelden van de Canon 7D of andere APS-C sensoren. Dus kan men niet zeggen dat het dynamisch bereik is een voordeel.

4K is geschoten in 8-bits 4:2:2, en velen zouden zeggen dat de extra kleur de moeite waard is. Als het een waarde van $ 6.000, met alle middelen. Het oog kan niet zeggen het verschil tussen 4:2:0 of ​​4:2:2, maar in ieder geval voldoet aan de uitzending specificaties. Of het kan tot en 4:02:02 van een C300 moet worden gezien. Als de Canon 5D Mark III zal officieel 04:02:02 gauw uit de HDMI-poort, gaat dat de oorzaak te helpen?

Hier is het resultaat van een banding test uitgevoerd door de briljante Shane Hurlbut (wie anders?)

:https://vimeo.com/58042052#blueskybanding1

 

En hier is het ‘bestaand licht’ test:

https://vimeo.com/58042046practicallight1-250x170-1

 

U kunt hier zijn opmerkingen lezen.

Tot slot komen we bij resolutie. Ik heb absoluut geen twijfel dat 4K gedownsampled naar 1080p scherper dan ‘natuurlijk geschoten’ 1080p ziet. Ik heb dit zelf gezien. Resolutie helpt compressie. Maar is dat extra 6.000 dollar waard?

Als iemand  op de Canon 1DX denkt dat upgraden naar de 1DC, ten goede komt om zijn of haar bedrijf. De klanten kan het niet schelen, en zij zullen niet extra betalen voor de downsampling tijd en moeite.

Nou, ik wist het antwoord al die tijd. Natuurlijk is het niet de moeite waard, vooral omdat weinig klanten extra voor betalen. De klanten die 4K wil, zal de budgetten voor een Epic of F65 hebben. En laten we eerlijk zijn, zoals ik heb gezegd in het vorige artikel:

“De Canon EOS-1D C digitale SLR camera is ontworpen als antwoord op de behoeften van filmmakers, televisiemakers, en andere high-level motion-imaging professionals.”

 

Advertenties


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s